Thu 9 Jul 2009
moldova are o problema majora cu sondajele. acestea sunt extrem de rare si nu prea convingatoare. sondajele au functia importanta de a permite partidelor politice sa se ghideze in politica si isi calculeze mai bine mesajele si propriile actiuni.
singurii care fac sondaje publice cat de cat regulat (2 ori pe an) e IPP-ul cu BOP. ultimul a fost publicat in martie in ajunul alegerilor. dar nici BOP nu pare tocmai precis. de exemplu rezultatele sondajului din martie sugerau ca: “Dacă duminica viitoare s-ar organiza alegeri pentru Parlamentul Republicii … 36,2% din întreg eşantionul ar vota pentru PCRM. Următoarele partide care ar putea depăşi actualul prag electoral sunt: PLDM (8,3%), PLM (8,2%) şi AMN (5,4%).” rezultatele finale au fost cu mult peste marja de eroare: pcrm- 49%, pl -13%, pldm-12.5%, amn -10%. oricum merci IPP-ului ca acesta macar exista si face rezultatele publica.
aud ca diverse institutii produc sondaje care nu sunt facute publice. acest lucru e bizar, mai ales in cazurile in care aceste sondaje sunt produse de ONG-uri de la Chisinau.
si culmea bizareriei e ca la 3 luni dupa evenimentele din aprilie in Moldova nu s-a facut public nici un sondaj. in tari ca ucraina sau rusia se fac sondaje practic saptamanal. cea mai mica schimbare de atitudine este inregistrata, si politicienii se ghideaza de sondaje pentru a naviga in politica. inteleg ca sondajele costa scump, dar totusi ester extrem de bizara situatia cu sondajele din Moldova. acestea se fac rar, iar atunci cand se fac – nu sunt publicate.
aud ca IPP-ul a realizat deja un sondaj pe care il va publica pe 21 iulie… problema e ca acest sondaj daca a fost deja efectuat – iarasi va reflecta date invechite (neafectate de campania electorala) care ar putea fi iarasi destul de departe de rezultatele alegerilor din 29 iulie.
sincer cred ca este absolut neverosimil ca dupa 7 aprilie nu a fost facut public nici un sondaj. se opereaza cu date din sondaje confidentiale, cu barfe, presupuneri si speculatii.
cand e vorba de sondaje – situatia din moldova practic nu s-a schimbat de aproape un deceniu. numai IPP face publice sondaje cu o anumita regularitate. nu poti edifica un sistem politic transparent, modern si functional in Moldova fara a face publice rezultatele sondajelor realizate si fara a efectua mai multe sondaje.
July 9th, 2009 at 6:36 pm
Dacă elimini indecișii, obțineai 41% pentru PCRM și respectiv câte 16% și 11% pentru PLDM, PL, și AMN la ultimul sondaj.
Ceea ce nu e chiar așa de inexact.
Trendurile din sondajele BOP rămân foarte sugestive și ultimul sondaj arăta clar revenirea PCRM.
July 9th, 2009 at 6:43 pm
indecisii ii elimini daca NU au votat toti. probabil unii din ei totusi au votatpana la urma, si admitem ca voturile lor s-au repartizat ca si la restul populatiei…
July 11th, 2009 at 10:45 am
Eu nu chiar inteleg de ce tu consideri ca rezultatele de la Barometru au avut o rata de eroarea inalta. Problema este ca mai mult de 30% din persoane au raspuns ca nu stiu sau nu raspund. Si daca normalizezi preferintele exprimate la o suma de 100%, rezultatele sunt destul de aproape de cele reale (de exemplu la PCRM le revine 47.5%). Si evident, nici nu se poate afirma ca personale care nu si-au exprimat o preferinta au votat in mod identic ca restul. Prin alte cuvinte, validitatea sondjaului nici nu poate fi verificate direct, insa in masura in care poate fi comparata cu rezultatele scrutinului, part absolut rezonabile.
Dar eu sunt de acord cu frustrarea ta in legatura cu situatia sondajelor. E ridicol ca un sondaj calitativ sa fie prezentat doar de doua ori pe an, in special intr-un sezon electoral.
July 11th, 2009 at 7:00 pm
Petru, sondajul a dat 36% PCRM, iar peste doua saptamani PCRM a luat 49%. imi pare rau, dar 99% din populatia lumii, inclusiv eu, nu sta sa calculeze ca 30% sunt indecisi, ca 6% incolo si ca alte 8% incoace. nimeni nu sta sa citeasca cate 5 note de subsol si 2 pagini de explicatii sociologice la fiecare cifra din sondaj. eu cand aud ca ratingul lui putin e 70% iar al lui obama e 55% (de exemplu) nu mai vreau sa citesc inca 5 note de subsol cu expliactii. anume de asta exista sondajele. sa fie user-friendly.
crede-ma ca 99% vor judeca valoarea acestor sondaje comparand cifrele aduse, nu explicatii academice.
deci sondajul respectiv fie are o marja de eroare extrem de mare, fie este prezentat de o maniera in care nici nu incearca sa fie pe intelesul a 99% din publicul din RM. banuiesc ca a doua afirmatie este mai probabila – dar in cazul acesta iar avem o problema cu sondajele. sociologii tre sa inteleaga ca sondajele nu sunt facute pentru sociologi, ci pentru publicul larg. eu cand scriu un studiu sau articol incerc sa il scriu pe intelesul tuturor, nu pentru cateva zeci sau sute de oameni care inteleg jargonul politilogic.
July 11th, 2009 at 10:34 pm
de acord in legatura cu sondajele, impartasesc si eu aceeasi frustrare. Uneori mai obtin asemenea sondaje comandate de partide sau de alte organizatii pe sub mana. :))
Totusi mai exista un sondaj facut cu regularitate de IMAS plus am vazut ca si asociatia sociologilor din rm a inceput sa faca ceva sondaje. In rest mai sunt unele sondaje si vreo doua-trei companii, dar pt mine nu sunt credibile. Era odata un tip care prezenta rezultatele sondajului si l-am intrebat care este marja de eroare. Raspunsul a fost antologic: “Numai Dzeu stie”. :)))
Problema cu sondajul IPP din martie este ca de aceasta data spre deosebire de datile precedente, ei au ales sa nu prezinte preferintele electorale raportate la numarul celor care au declarat ca vor vota, asa cum faceau si alte dati. Banuiesc ca nu erau siguri pe reprezentativitate sau nu au dorit sa influenteze campania. Spre deosebire de prezentarea sondajelor anterioare (vezi cel din oct 2008) in martie (probabil si datorita unor atentionari) au decis sa fie mai precauti si din cauza asta lumea interpreteaza diferit intrebarea referitoare la preferintele politice. Sondajul are o marja de eroare mare la unele intrebari si din pacate una din ele este cea legata de preferintele politice, dar dupa cum spunea cineva mai sus 36% reprezentau preferintele raportate la intregul esantion (in rezumatul pentru presa este specificat acest lucru). Daca s-ar fi calculat procentul din cei care au exprimat o optiune de vot cifra ar fi fost pe la 50%. Greseala a fost ca in PowerPoint nu au specificat ce reprezinta acele 36%. In rest, sondajele IPP mi se par reliable, cu toate ca nu sunt de acord cu modul de esantionare.
Da dupa 7 aprilie un sondaj public era necesar. Apropo, in unele state europene apropo, publicarea sondajelor in ultima faza (2-3 saptamani) a campaniilor electorale este interzisa.
July 13th, 2009 at 1:52 pm
nicu, mai frunstranta decat raritatea sondajelor este interpretarea lor eronata. BOP clar indica preferintele alegatorilor, ba mai mult mai si arata care sunt categoriile de alegatori care nu au formulat o preferinta electorala cu aprox. o luna inainte de ziua alegerilor. este o informatie de care trebuie sa se conduca partidele politice cand lanseaza campania electorala. insa, cu parere de rau, doar comunistii si-au facut temele si au reusit sa acapareze pe ultima suta de metri inca 10% din electorat. marja de eroare a sondajului nu indica discrepanta dintre rezultatul sondajului si al alegerilor si diferenta pe care o obtii daca ai chestiona toata populatia in momentul de timp A si esantionul ales, in acelasi moment de timp A.
intr-adevar, sondajele se fac cam rar, dar sa nu uitam ca sondajele sunt un instrument scump, pe care in prezent, Moldova si-l permite doar datorita bunei vointe a lui nenea George. au mai fost facute sondaje la solicitarea unor partide, iar rezultatele acestora sunt proprietatea intelectuala a partidelor si chiar inteleg de ce nu au vrut sa faca publice rezultatele. Nici eu nu asi fi vrut sa-mi descurajez electoratul inainte de alegeri. sa vedem ce “surprize” ne aduce ziua de luni
July 13th, 2009 at 2:01 pm
cata, eu nu interpretez eronat sondajul, eu doar am plasat cifre :) acestea necesita o explicatie in cazul unei discrepante vizibile. tu ai dat o explicatie si e ok. unii o vor accepta, altii nu. eu personal o accept. oricum nu BOP e problema… BOP este solutia partiala la problema sondajelor.
July 15th, 2009 at 6:33 am
iata inca un sondaj
http://www.stireazilei.md/c-0-911
Cinci partide au sanse sa acceada in Parlament – PCRM, PL, PLDM, AMN si PD
Imagini: 0 / Video: 0 / Vizite: 126 / Comentarii: 1
Nota 0 / 0 voturi
Asa arata rezultatele unui sondaj, realizat de catre Asociatia Sociologilor si Demografilor din Republica Moldova, in perioada 1-10 iulie, pe un esantion de 1592 de persoane din diferite localitati ale tarii. Marja de eroare este de plus/minus 2,6 la suta.
Daca duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare, cu ce partid intetionati sa votati?
PCRM – 29,7%
PL – 13,3%
PLDM – 12,8%
AMN – 7,9%
PD – 7,1%
PPCD – 2,1%
Alt partid – 3,7%
Nu stiu – 23,4%
Intrebati cu ce partid vor vota, daca duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare, 29,7 la suta dintre respondeti au spus ca opteaza pentru Partidul Comunistilor. 13,3% ar vota pentru Partidul Liberal, iar 12,8 la suta – pentru Partidul Liberal Democrat din Moldova. Alianta Moldova Noastra ar acumula 7,9% din voturi, iar Partidul Democrat – 7,1%.
Celelalte formatiuni au acumulat sub 3 la suta din voturi.
Tabloul este valabil in conditiile in care 23,4 la suta dintre respondenti sunt indecisi.
Care este personalitatea politica din Republica Moldova in care aveti cea mai mare incredere? (raspuns liber)
Vladimir Voronin – 22,3%
Dorin Chirtoaca – 18,5%
Vlad Filat – 14,9%
Marian Lupu – 13,7%
Zinaida Greceanii – 11,1%
Serafim Urechean – 10,2%
Dumitru Braghis – 2,5%
Vasile Tarlev – 2,2%
Iurie Rosca – 1,8%
Alta personalitate – 2,8%
Acelasi studiu arata ca moldovenii au cea mai mare incredere in liderul comunistilor, Vladimir Voronin. Acesta este urmat de primarul Dorin Chirtoaca si liderul PLDM, Vlad Filat. Fostul comunist Marian Lupu este in cadere libera in acest top, bucurandu-se de increderea a 13,7% din respondenti. Acesta este urmat de premierul Zinaida Greceanii si liderul AMN, Serafim Urechean.
La aceeasi intrebare, dar cu raspunsuri oferite de operatori, tabloul ramane, practic, neschimbat.
Cata incredere aveti in urmatoarele personalitati?
Vladimir Voronin – 35,9%
Dorin Chirtoaca – 30,8%
Vlad Filat – 28,4%
Marian Lupu – 24,4%
Zinaida Greceanii – 23,1%
Serafim Urechean – 20%
Studiul a fost realizat cu suportul financiar al Asociatiei Oficialilor Electorali din Europa.
July 15th, 2009 at 1:44 pm
Sondajul Vox Populi nu merită nicio atenție.
Rămâne de amintit că în decembrie 2008 cotau PCRM cu 19.3%
July 15th, 2009 at 4:27 pm
Corneliu, “problema” sondajului Vox Populi din 2008 este exact ceea pe care ai explicat-o in primul tau mesaj. Doar jumatate din respondenti au indicat o oarecare preferinta. Redistribuind in mod proportional partea nehotaratilor, obtii ca. 40% pentru PCRM. Aceasta cifra este absolut consistenta cu rezultatul final, luand in consideratie ca nu se stie cum au votat acesti indecisi, si cum a evoluat situatia politica de la data sondajului pana la scrutinul electoral.
July 16th, 2009 at 12:09 pm
[...] continuarea discutiei despre sondajele la moldoveni… iata un sondaj rus “evraziiskii monitor” despre perceptia istoriei sovietice si [...]
July 20th, 2009 at 7:54 am
Barometru IPP – 4 partide vor ajunge in parlamentul RM
Dacă duminica viitoare s-ar organiza alegeri pentru Parlamentul Republicii, 7% din populaţie nu ar participa la vot, 31,1% din întreg eşantionul ar vota pentru PCRM. Următoarele partide care ar putea depăşi actualul prag electoral sunt: PLM (13,2%), PDM (9,6%), PLDM (7,2%). Indecişi sunt 22,4 la sută din cetăţeni, 6,3% din respondenţi nu au dorit să ofere un răspuns la această întrebare, circa 4,8% nu ar vota, iar 5,4% din opţiunile celor intervievaţi se distribuie între celelalte partide şi candidaţi independenţi înscrişi în cursa electorală.
http://www.ipp.md/barometru1.php?l=ro&id=37
Interesant este ca AMN nu trece dupa sondajul acesta…