Fri 12 Mar 2010
Despre suveranitate, reforma constitutionala, UE si Comisia de la Venetia
Posted by nicu under moldova , relatii internationale , ue-moldova[17] Comments
Pe fundalul discutiilor privind modificarea constitutiei, organizarea sau neorganizarea unui referendum sau al alegerilor anticipate si recomandarile Comisiei de la Venetia mai are loc o discutie ceva mai generala despre dreptul suveran al Moldovei de a-si alege propria cale de dezvoltare si propria iesire din criza constitutionala. Fara indoiala, Moldova este un stat suveran care are dreptul sa isi aleaga propria cale de dezvoltare. Insa in afara dimensiunii pur moldovenesti al discutiilor referitoare la suveranitate exista si un context politic si istoric mai larg de care trebuie sa fie constient orice stat care doreste sa adere la UE.
UE si suveranitatea
Uniunea Europeana si integrarea europeana inseamna anume delegarea suveranitatii, renuntarea partiala la egoismul statului national si crearea unor mecanisme de intruziune in afacerile interne ale unul altuia. Uniunea Europeana nu este altceva decat este un set de instrumente si parghii prin care statele membre se amesteca atat in treburile interne ale unui altuia, cat si in treburile interne ale candidatilor la aderare. Vrei, nu vrei, dar aceasta este Uniunea Europeana. Iar integrarea europeana nu poate avea loc in conditiile absolutizarii suveranitatii.
Integrarea europeana inseamna ca iti asculti partenerii – le permiti sa se implice in afacerile tale interne, si te implici si tu in ale lor (prin votul sau pozitiile exprimate la Bruxelles). Cum se manifesta aceasta delegare a suveranitatii? Un exemplu elocvent este spatiul Schengen. Or esenta notiunii de “spatiu Schengen” este ca Germania sau Austria au delegat dreptul lor suveran de a-si conrola frontiera granicerilor polonezi sau slovaci care astazi gestioneaza frontiera externa al UE. Astfel, Germania a renuntat la un element extrem de important al suveranitatii (controlul frontierelor) delegand acest drept partenerilor sai europeni in schmbul altor beneficii (libera circulatie). Si Romania aderand la UE renuntat la dreptul suveran de a decide unilateral care este politica sa de vize fata de Moldova sau Nicaragua. Or, daca nu esti gata sa pui in discutie unele “elemente ale suveranitatii” cu partenerii europeni, nici nu te apuca sa faci integrare europeana. Repet – nu este vorba de renuntarea la suveranitate, ci la delegarea acesteia.
Diferentei dintre “delegarea” si “renuntarea” la suveranitate este urmatoarea: A renunta la suveranitate inseamna sa nu o mai ai. In UE insa suveranitatea nu este cedata, ci delegata si limitata. Acest lucru se manifesta prin faptul ca un stat NU pierde dreptul de a decide anumite lucruri, ci il decide de comun acord cu alte state membre UE prin procedura de vot si influenta pe care o are la Bruxelles. Deci in interiorul UE, Romania sau Germania nu pierd dreptul de a decide care este politica lor de vize, ci renunta la dreptul de a o face unilateral si se obliga sa o faca in baza unui consens cu partenerii europeni. Deci nu renunta la drepul de a “decide”, ci renunta la dreptul de a “decide unilateral”. Acest lucru se intampla si in afara UE – orice acord international care prevaleaza asupra legilor nationale – este si el o modalitate de a limita suveranitatea oricarui stat. Si Moldova are semnate sute de astfel de acorduri.
Aderarea la UE si suveranitatea
Europa Centrala – statele care au aderat la UE – au facut timp de peste un deceniu un efort supra-omenesc (de fapt “supra-statal”) de a implementa acquis-ul comunitar. Cu multe dificultati, scrasnind din dinti. Dar au facut-o. Si astazi sunt in UE – stabili, prosperi si democratici. Dar timp de peste un deceniu – cat au incercat sa adere la UE – au tacut chitic de “suveranitate”.
De fapt negocierile de aderare la UE nu sunt negocieri propriu-zise. “Negocierile de aderare” sunt un proces unilateral de implementare al acquis-ului comunitar. Acesta este non-negociabil. Aderarea la UE este un proces profund anti-suveran in care Lituania, Romania sau Cehia au implementat (fara a putea schimba macar o virgula) peste 80.000 (sau 100.000) de pagini de legi pe care nu le-au adoptat ei, ci alte state membre mai vechi ai UE. Si n-au suflat o vorba de suveranitate. Pentru ca stiau ca numai aderarea la UE le va consolida statul, economia si democratia, si in ultima instanta suveranitatea. Anume in procesul de aderare la UE gradul de suveranitate scade, ca apoi sa creasca dupa momentul intrarii in UE. Din momentul aderarii la UE statele nu mai implementeaza acquis fara a-l putea negocia, ci il influenteaza si il determina prin influenta pe care o au la Bruxelles. Deci orice proces de aderare la UE trece prinr-o faza temporara de scadere al gradului de suveranitate.
Suveranitatea, UE si Comisia de la Venetia
In Europa Centrala in anii 90 Statelor Baltice li s-a spus: “Implementati recomandarile Consiliului Europei si ale OSCE privind statul de drept si protectia drepturilor minoritatilor si numai asa veti adera la UE. Nu vreti – nu implementati aceste recomandari, dar atunci nici la UE nu veti adera.” Aceasta se cheama conditionalitate politica. Balticilor nu le-au placut multe din acele recomandari, dar le-au implementat. Si astazi nimeni nu se mai plange pe OSCE in statele Baltice, desi in anii 90 au fost multi aceea care criticau OSCE-ul (lecturi utile; Judith Kelley si aici). Si atunci cand NATO exercita presiuni asupra Romaniei si Ungariei sa semneze acel tratat de baza prin 1997, care era prezentat drept sfarsitul lumii, multora nu le-a placut. Nici in Romania, nici in Ungaria. Insa ati mai auzit ceva de el de atunci? Si Romania si Ungaria sunt in NATO – bine-mersi. De tratat nu am mai auzit nimic de peste un deceniu.
Suveranitate si reforma consititutionala in Moldova
Acest detur istoric este necesar pentru a intelege care este relatia dintre reforma constitutionala din Moldova, suveranitatea, UE si Comisia de la Venetia. Daca cineva crede ca poti merge spre UE evitand conditionalitatea politica si recomandarile politice ale UE care vin prin Comisia de la Venetia – greseste. “Exceptii” din astea au incercat sa-si negocieze cam toate statele cre se aflau sau se si mai afla in proces de aderare (Balcanii). E o iluzie. Nu e Moldova nici primul, si nici ultimul stat care se vrea exceptie. Moldova poate incerca sa convinga UE ca are dreptate. Dar sa ignore parerea acesteia (si a Comisiei de la Venetia) este o iluzie care nu este pur si simplu costisitoare. Este o iluzie care poate fi fatala pentru Europenizarea Moldovei si prin urmare pentru suveranitatea acesteia.
Nu, europenii politicosi nu vor spune aproape nimic. Pur si simplu acea deschidere de care beneficiaza Moldova se va transforma in inchidere. Iar creditul de incredere – in overdraft. Atat. Fara discutii publice, dar cu usile inchise. Iar in momentul in care Moldova se va lovi de usile inchise in UE – ia sa vedeti ce lovitura va primi suveranitatea Moldovei fara sprijin extern.
PS: Va mai propun un mic exercitiu googl0-intelectual despre suveranitate. Cautati pe internet de cate ori apare cuvantul “suveranitate” sau “democratie suverana” in discursul majoritatii liderilor statelor CSI? si de cate ori a aparut notiunea de suveranitate in discursul liderilor statelor care deja au aderat la UE atunci cand incercau sa adere la UE?
March 13th, 2010 at 2:01 pm
intrebare probabil rautacioasa: si nu i-ai zis sefului tau de acest lucru? Cam toti in afara de tampitii de pe unimedia (redactori & comentatori) isi dau seama ca e un dezastru si, mai rau, are sanse minime de izbanda.
March 14th, 2010 at 4:58 am
Bine punctat și, mai ales, la timp. Însă, în opinia mea, delegarea suveranității nu este chestiunea cea mai fundamentală aici. Să admitem că europenii printr-o minune ne iartă; noi, pentru noi, suverani și independenți, oare ne facem bine că băgăm piciorul în democrație?
După mine, e aberant să întrebi poporul (suveran) pe chestiuni care sunt tratate destul de univoc în Constituție. Deci, cadrul legal, ne obligă să dezolvăm Parlamentul. Dacă nu ne convine, întrebăm poporul – poate ne mai lasă… Și dacă nu ne lasă – zicem că n-a ghicit?
Frustrare maximă pe această dimensiune…
March 14th, 2010 at 4:59 am
pardon, „dizolvăm”…
March 14th, 2010 at 9:02 am
Nicu totuși această “delegare” de suveranitate tot cedare condiționată e în cazul statelor mici. Și asta din cauza ponderii mici a voturilor unor state ca Estonia, Letonia etc în sistemul instituțional european.
March 14th, 2010 at 9:05 am
Nicu totuși această “delegare” de suveranitate în cazul statelor mici tot cedare e. Și asta din cauza ponderii mici a voturilor unor state ca Estonia, Letonia etc în arhitectura instituțională europeană.
March 14th, 2010 at 9:44 am
Valentin, ai dreptate, dar statele mici nu prea au de ales.
De la bun inceput suveranitatea lor este influentata de relatii cu statele mari.
March 14th, 2010 at 9:48 am
Este influiențată dar asta nu înseamnă că renunță la ea.
March 14th, 2010 at 11:15 am
Valentin, si da, si nu. pe de o parte este normal ca Germania sa fie mai influenta in UE decat Malta. Insa ca influenta relativa – statele mici sunt avantajate in UE. iata cateva exemple concrete:
1) sistemul de voturi: Germania detine 29 de voturi (80 mln populatie), Spania – 27 voturi (40 mln), Romania – 14 votuti (20 mln), Slovacia – 7 voturi (5 mln). deci Romania este de 4 ori mai mica ca Germania ca populatie insa are de 2 ori mai putine vvoturi. Spania – de 2 ori mai mica ca Germania, dar pracric acelsi numar de voturi. Slovacia e de 16 ori mai mica ca Germania, dar are de 4 ori mai putine voturi. Deci ca influenta relativa per cetatean – statele mici sunt favorizate.
http://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_the_European_Union#Voting_system
2) fiecare state este reprezentat in Comisia Europeana cu cate 1 comisar – si Germania si Malta sau Luxemburgul au cate un singur comisar. Deci iarasi 500.000 de luxemburghezi cat si 80 mln de nemti – reprezentati d cate 1 comisar european.
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission#College
3) angajarile in institutiile europene. nu am statisticile la indemana – insa cel mai bine reprezentate in institutiile UE sunt Belgia, Italia.
4) pe chestiuni de politica externa – statele mici au drept de veto si pot bloca intreaga UE. de exemplu Lituania s-a opus timp de peste un an negocierilor UE-Rusia privind noul acord. Grecia – blocheaza aderarea Macedoniei, Ciprul – al Turciei. Si asta sunt state mici care blocheaza masurile politice ale statelor mari UE.
Evident statele mari deseori pot alege sa actioneze si in afara institutiiloir europene, ceea ce este un fel de checks and balances pt statele mici.
deci UE – acorda de fapt o multime de instrumente de amplificare a influentei pentru statele mici. Influenta Greciei asupra Macedoniei, Lituaniei asupra Rusiei etc este mult mai mare prin influenta pe care o au al bruxelles. Aceste state ar fi avut mai puttina influenta din afara UE, decat din interiorul UE.
March 15th, 2010 at 9:42 am
1. nu am vazut raspuns la intrebarea 1…….)))
2. sa inteleg ca in interiorul PLDM nu e o concluzie clara inca? Tanase regreta invitarea Comisiei.
3. Pe extern se lucreaza binisor, activ, dar de ce nu sint numiti atita timp ambasadorii?…..care ar fi cauza?….mult mai productive ar fi vizitele oficialilor din MAE, Gov, acompaniati de ambasadori.
4. Pe intern…….e dezastru ce face AIE… ultima luna doar prin gropi, iar capacul l-a pus “prostia” cu Referendumul…..
deci…..este Referendumul o “pushka” ori o panacee?…
pina la 16 iunie nu este timp pentru asa intiative, in concluzie sint demagogice si populiste,
March 15th, 2010 at 11:15 am
Victor:
1) intrebarea era retorica si oricum raspunsul evident :) nu comentez personalitati :)
2) idee NU am care e pozitia PLDM mai ales pe interior. aspectele de politica interna ma intereseaza mai putin (si le urmaresc si eu din stiri) atata timp cat ele NU afecteaza politica externa. iar declaratia de saptamana trecuta a devenit un subiect de politica externa acum din cauza discutiilor cu UE si Comisia de la Venetia.
3) de acord. ambasadorii trebuie numiti cat mai curand.
March 16th, 2010 at 1:00 am
Sunt de acord Nicu, ca trebuie sa tinem cont foarte mult de pozitia comisiei de la Venetia, insa intrebarea mea este: daca parlamentul se dizolva si au loc alegeri anticipate pe care le boicoteaza societatea, atunci cine va raspunde?
Verdictul meu este ca daca au loc alegeri in 2010 ele nu vor fi incununante de Succes. Trebuie sa treaca minim un an si jumate ca populatia sa vrea sa mearga la votare, iar ca exemplu putem lua alegerile locale din Chisinau de dupa 2005.
March 17th, 2010 at 2:39 pm
bravo Nicule, daca s-ar mai intoarce moldovenii cu scaun la cap s-ar lumina nitsel si politicienii..as vrea sa cred ca intelectualii vor reveni, dar in criza politica, economica nu mai zic..”slaba nadejde”:)
March 19th, 2010 at 8:24 am
Esti teafar sau faci pe desteptu, ce tot aduci exemplele astea de 2 bani, tarile alea din marea baltica sau chair romania au semnat aceste acorduri fiindca aveau in mana ticketul verde la aderare.
Nu are cu ce moldova sa se conformeze, este stat suveran, ghimpu sau cine din alianta a facut o mare gafa cand a adus comisia in moldova.
Aduc un exemplu: Romania nu demult a anuntat modificari in cosntitutie si nimeni nu tipa in UE ca nu e drept.
Asa ca conformitatea cu ce ne baga pe gat ungurii care nu stiu din ce cauza au ajuns ne reprezinta in consilului europei, dar asta deja e alta poveste.
March 19th, 2010 at 8:31 am
Si inca una de cand am inceput sa urmaresec viata politica din moldova inca nu am ajuns sa avem un lider cu caracter si cu forta politica, dam tot nu ma de balbaiti.
Ghimpu – chair nu stie pe ce planeta se afla
Urechean – deja demult ia expirat termenul
Lupu – lui intradevar sar bulbucii cu vorbele astea ambalate cu cuvintele frumoase scoase din DEX
Filat – e un las, sa dovedit nu odata, acum pur si simplu da cu curu la gard.
March 19th, 2010 at 8:38 am
Tarile baltice pana in ziua de astazi au probleme mari cu minoritatile locale “rusii” au ajuns pana la acea ca nici cetatenie nu le se acorda, si vad ca nimeni nu le spune absolut nimic, fiindca au un prieteni foarte puternici un lume cum ar fi SUA, tarile scandinave.
Da rep moldova pe cine are ? zero nici macar Romania nu e cointeresata, am ajuns ca sa avem unguri reprezentati in UE.
Sa le fie rusine politicienilor de astazi in loc sa faca politica externa cat mai agresiva ei tot cauta nu stiu ce.
March 21st, 2010 at 12:30 pm
Nicu, acum un an în urmă, când am anticipat a dezvoltarea unei crize constituționale (http://www.culiuc.com/archives/2009/04/constitutional_crisis.phtml), ai scris într-un comentariu (#6) că criza constituțională nu este decât cea mai mică criză cu care se confruntă Moldova. Iar astăzi guvernarea își căsăpește energia și creditul de încredere a UE pentru a soluționa anume această criză. Ironic, don’t you think?
P.S. După ce ți-am citit articolul, am decis să consult opinia Comisiei de la Veneția. M-a mirat să găsesc un text cât se poate de clar, scurt și matter-of-factly. Highly recommended pentru cei interesați de subiect:
http://www.venice.coe.int/docs/2010/CDL-AD(2010)002-e.asp
P.P.S. Pe facebook atâtea „cauze” mărunte (liberalizarea pieței aeronautice, dublarea filmelor în română, etc.) și nici una care ar opta pentru introducerea unui amendament constituțional pentru a reveni la alegerea directă a președintelui. How strange…
April 2nd, 2010 at 2:42 am
Sandu, era 28 aprilie 2009, recunosc ca eram mai pesimist. credeam ca pcrm va obtine acel vot.si cand nu l-a obtinut credeam ca pcrm va obtine peste 50 de mandate pe 29 iulie. ai avut perfecta dreptate in problema crizei constitutionale. dar sincer continui sa cred ca la acel moment – aprilie 2009- alte probleme si pericole in rm erau mai importante – si anume iesirea totala al jocului politic din campul legal. asa cum s-a intamplat in mai multe state din regiune.